dav
Martine Debaeke

Martine Debaeke

Wat is eigenlijk je denken?

Hoe krijg je die vervelende pratende aap in je denken stil?

Wat is je denken?

Een rustig denken bestaat niet, alleen het niet-denken is rust. Denken kan nooit rustig en stil zijn want het denken is van nature uit verward, rommelig en druk.
Het lijkt alsof je er geen vat op hebt.

Je denken is een aaneensluiting van allerlei gedachten. Als je jouw denken bekijkt zal je zien dat het allemaal gedachten zijn die razendsnel door je hoofd gaan. De ene gedachte is nog niet helemaal verdwenen of de andere gedachte dient zich al aan.

Rust kan er alleen maar zijn als er geen gedachten zijn.

Het denken is ons grootste probleem en onze grootste vijand.

Het is moeilijk te aanvaarden maar al onze problemen ontstaan in ons denken.
Als je die voortdurend pratende aap in je hoofd niet stil krijgt, dan blijft deze steeds voor nieuwe gedachten en problemen zorgen. Het ene probleem is opgelost en het andere probleem dient zich al aan. Elke gedachte brengt ook een emotie met zich mee.

Als je de lucht bekijkt dan drijven er wolken aan de blauwe hemel voorbij.
Soms kunnen die wolken zo op elkaar gepropt zitten dat je de blauwe hemel niet kan zien, terwijl deze er wel is. Hetzelfde gebeurt bij je denken: jij bent de blauwe hemel en je gedachten drijven als wolken voorbij. Jij bepaalt of het schapenwolkjes zijn of donderwolken.

Jij bent die gedachten niet, ze komen en gaan, jij bent die blauwe lucht.

Je kan gedachten niet vasthouden. Je bent de gastheer of gastvrouw, je gedachten komen als gast bij jou. Als jij jezelf identificeert met deze gedachten dan worden zij de gastheer- of vrouw. Je denkt dan dat je deze gedachten bent en dat dit jouw waarheid is. Ze nemen controle over jou en je doorleeft de emotie.

Als je jezelf hier bewust van wordt kan je naar je gedachten gaan kijken. Als je goed observeert zal je zien dat er tussen elke gedachte een hele kleine pauze is, een wolk die voorbij is gedreven. Elke gedachte is met een kleine pauze gescheiden van de volgende. Hoe meer je hier bewust naar kan kijken hoe langer je deze pauzes kan maken.

Je ziet de wolken aankomen, maar je kan ernaar kijken en ze voorbij laten gaan.
Hier ontstaat de innerlijke rust en creëer je ruimte voor intuïtieve ingevingen, voor jouw innerlijke waarheid. Je bent in staat om in het hier en nu te leven.

In het nu is er nooit een probleem, er is enkel rust. Je problemen ontstaan doordat je aan gedachten uit het verleden blijft vasthouden. In het verleden kan je niets veranderen, het is voorbij. Je gedachten creëren jouw toekomst, alles wat je nu denkt realiseert zich in de toekomst.

 

Gemakkelijk gezegd, maar hoe doe je dit dan?

3 tips om die voortdurend pratende aap het zwijgen op te leggen.

Ik kreeg mijn denken, gedurende vele jaren, niet tot stilstand. Het leven speelde zich in mijn hoofd af met weinig aangename gedachten uit het verleden. Ik werd er soms gek van. Deze donderwolken zaten zo op elkaar gepropt dat er geen ruimte voor intuïtieve ingevingen was.

1/ Ik heb een denkbeeldige aan- en uitknop in mijn hoofd geplaatst.

Denken is heel waardevol, het helpt je om je ideeën vorm te geven. Als ik in denkmodus ga dan zet ik in mijn hoofd een groene knop aan. Wil ik vanuit mijn intuïtie geïnspireerd worden dan is stilte belangrijk, tijd om mijn rode knop in te drukken.

In het begin lijkt dit een gekke manier, als je dit vaak doet wordt het een automatisme. Je weet dat je voor het rode licht moet stoppen, bij groen licht mag je verdergaan met frisse nieuwe ideeën.

2/ In stilte mediteren is mijn grootste vriend geworden.

Meditatie is een techniek om naar de stilte te gaan. Onze pratende aap wil dit niet toelaten en verzet zich tegen elke poging tot meditatie, hij is een stoorzender.

Mijn horen was sterk naar de buitenwereld gericht, elk geluid verstoorde me. Ik stak oordoppen in en zette een geluidsdichte koptelefoon op, maar daardoor stoorde het innerlijk geluid me weer. Vervelend. Nu laat ik alle geluid er gewoon zijn, door te aanvaarden dat er geluid is word je stil.

In stilte mediteren is afstand nemen van het denken, je wordt toeschouwer van je gedachten maar neemt er niet aan deel. Je observeert jouw gedachten zonder oordeel, je verstoort ze niet, je duwt ze niet weg.

Je laat ze gewoon passeren zoals een wolk aan de hemel. Terwijl je als toeschouwer hiernaar kijkt word je rustig. Op een gegeven moment is het denken zo ver weg, het verdwijnt naar de achtergrond en je komt terecht in de stilte.

3/ Aandacht voor een routineklus.

Een routineklus is het meest geschikte moment om je gedachten de vrije loop te laten gaan. Breng bewust je aandacht naar datgene wat je aan het doen bent. Kijk, ruik, hoor en voel, wees je volledig bewust van je taak. Geniet ervan, dit brengt je in het hier en nu. Wees bewust dat je gedachten geregeld afdwalen, breng dan je aandacht weer naar je klus.

Hoe vaker je in stilte kan vertoeven, hoe minder keuzes je hoeft te maken.
Ons denken brengt ons in tweestrijd om een geschikte keuze te maken.
Doe ik iets wel of niet? In de stilte liggen de antwoorden.

MEDITATIE:

 

PS:

Op 1 augustus zijn we weer live (bij elkaar) in de workshop : “Intuïtieve ontwikkeling en kaartleggen”. Er zijn nog plaatsen, ik verwelkom je graag.
>>> Hier vind je alle informatie >>>

Delen als je het leuk vindt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top